Geschiedenis Koopmanshuis
Het 18e eeuwse Koopmanshuis is de inspiratiebron voor de Rotterdamse Salon. De Koopmanskamer biedt de vrijplaats aan de Rotterdamse Salon: de bijeenkomsten van de Rotterdamse Salon vinden plaats in de intieme 5 bij 5 kamer met ‘in situ’ details als Rococo haardpartij, beschilderd plafond, damasten wanden, grote vloerdelen.
Rond 1756 liet de Antonetta Verkanten – de weduwe van de vermogende koopman Claes Langenberg, handelaar in onder meer huiden, kruiden en thee – het pand decoreren. Zij koos voor stoer Rococo en liet de God van de Handel Mercurius, de Hoorn des Overvloeds en de hoed als Vrijheidsymbool schilderen, naast de 4 internationale grisailles en het haardstuk met Prudentia en Fides. Tevens zijn haar prachtige trap, de schouw en een aantal naïeve beeltenissen bewaard gebleven. Het huis is er dan ook om gezien te worden, een elegante ambiance die een kosmopolitische handelsgeest uitstraalt.
Het is een mirakel dat dit 18e eeuwse huis er nog staat. Het heeft het bombardement van 1940, de daaropvolgende brand en een granaat in het dak overleefd. Maar ook moderne bedreigingen als stadsvernieuwingsplannen: tot vier maal toe wilde men slopen. Weldenkende mensen hebben dit culturele erfgoed gered.
De kracht van het huis is dat het meebeweegt met eeuwen, fasen, mooie momenten en crises. “Luctor et emergo” is als het ware het cement tussen de stenen…. en dat werkt!
geschiedenis Koopmanshuis, met dank aan de gemeente Rotterdam