Venetia's air? in afwachting v subsidieaanvraag

17 eeuws toneel van Lukka, zondag 26 april

photos/lukka-tableau-kopie-002-.jpg
photos/1578084524_venetia-2.png


LUKKA is een kleine muziektheaterstichting in Rotterdam, met onderwerpen daar waar historie bij thema’s van nu aanlsuit. Daarom ook spelen op op historische locaties, omdat locatie en voorstelling elkaar versterken.


Na de eerste in het drieluik,“Variaties op Vermeer”, is de tweede productie in voorbereiding, getiteld "Venetia’s air”. Aanleiding is Simon Schama’s hoofdstuk in Portretten van een Wereldrijk: “Venetia en Kenelm”. Als tweede in een drieluik waarin interessante vrouwen uit de 17de eeuw stem krijgen. De drieluik geeft een stem aan vrouwen die zij niet kregen in hun tijd, omdat zij buiten het publieke domein werden gehouden. Hun stemmen vermengen zich met de onze. Het verhaal is verrassend eigentijds, of eigentijds te interpreteren.


Venetia was een schoonheid in haar tijd, een inspiratiebron voor vele kunstenaars destijds. Maar wie was zij werkelijk? Vrijheidsdrang, (verlies van) schoonheid en jaloezie zijn de ontvlambare mix die tot haar dramatische einde hebben geleid. Van Venetia (Stanley , familienaam), was vooral bekend is dat zij vele mannenharten sneller liet kloppen. Mannen van naam en faam in die tijd waren onder de indruk van haar: hoveling/filosoof Kenelm Diby, toneelschrijven/dichter Ben Jonson, schilder/portrettist Anthony van Dyck, steenrijke graaf/legeraanvoerder Richard Sackville. Venetia ging over de tong. Maar niet alleen uiterlijk schoon en uitnodigend gedrag kunnen uiteindelijk boeien. Wat was deze vermeende femme fatale, nog meer? Hoe afhankelijk was zij van haar schoonheid; wat had zij ervoor over deze te behouden? Welke jaloezie, passie en woede wekte zij? Was zij een intelligente vrouw met een onderbouwde mening over staatszaken en haar tijd? Was zij een kunstenares, die in de schaduw van haar man schitterend tekende? We kennen haar alleen uit dat wat de mannen waarmee zij verkeerde, over haar hebben opgetekend en verbeeld. Er was bewondering, soms omslaand in vijandigheid. Meningen. Van mannen. Zij beheersten volledig het publieke domein in die tijd. Over vrouwen en vrouwelijke kunstenaars is veel minder bekend. Zij waren, vanaf dat zij getrouwd waren, tot binnenwereld van het huis beperkt.Wat of wie zit er achter Venetia’s voortijdige en plotselinge dood?

LUKKA schrijft haar eigen teksten, daarbij gebruik makend van authentiek materiaal van begin 17de eeuwse grootheden als Ben Jonson, Kenelm Digby, en van beelden van de onnavolgbare portrettist Anthony van Dyck. Een centrale rol is weggelegd voor de muziek, van o.m. Hume, Dowland, Locke en Ferrabosco, deels gezongen, deels instrumentaal.

De acteurs zijn beurtelings personages en de vertellers; hun interactie met het publiek vormt de brug van toen naar nu en vice versa.

Theatertechniek/beameranimatie: Peter Lemmens (hoofd theatertechniek Korzo Theater)

Regies/script: Bertine Hobbelman (theatermaker)

Repetitieperiode: okt.2019-maart 2020

Première 28-29 maart 2020 Muiderslot

Speelperiode: 28 maart 2020 - 30 juni 2021

PROGRAMMA

ZONDAG 26 APRIL € 15,00

wij zijn in afwachting van een subsidieaanvraag

RESERVEREN