Etorre Scola-Brutti, sporchi e cattivi

Filmsalon Antidote, vrijdag 11 mei

photos/brutti-sporchi-e-cattivi.jpg
photos/1520347143_ettore-scola.jpg
photos/1520347152_jos-van-der-burg.jpg


Grande cinema Italiano: Ettore Scola

De Italiaanse cinema kennen we van grote namen als Fellini (La dolce vita) en Bertolucci (The last emperor). Vooral Fellini staat symbool voor de Gouden Jaren van de Italiaanse cinema, in de jaren zestig tot de jaren tachtig overal te zien. Maar er is meer! Het bijzondere van deze Italiaanse filmmakers was dat hun films een zeer divers publiek trok. Het onderscheid tussen arthouse- en publieksfilm bestond voor hen niet. Hun recept van geen ingewikkelde high brow arthousefilms maar ook niet oppervlakkig sloeg aan bij het grote publiek. Films die pakkende en ontroerende verhalen vertellen die iedereen kan begrijpen, maar ook filmisch inventief en boeiend. Leermomenten over menselijk gedrag in heden en verleden.


De twee jaar geleden op 84-jarige leeftijd overleden Ettore Scola is een schitterend voorbeeld van deze Grande Cinema filmbenadering. Deze regisseur zag voor iedereen toegankelijke films niet alleen als een vorm van amusement, maar ook als een beschavingsmiddel. Filmmakers hadden in zijn opvatting tot taak om het publiek iets bij te brengen. Hoe groter het publiek, hoe meer invloed film kan uitoefenen. Als voorbeeld noemde Scola Chaplins films: “De universele lach die The Tramp overal oproept, is illustratief voor de rol die cinema heeft en kan hebben, omdat cinema met thema’s werkt die wezenlijk zijn voor mensen in alle tijden en op alle continenten.”


Scola was een filmmaker, die niet geïnteresseerd was in de machthebbers op deze wereld, maar in het lot van alledaagse stervelingen. Hij geloofde dat niet dictators en tirannen uiteindelijk de loop van de geschiedenis bepalen, maar gewone mensen. In zijn woorden: “ “Kijk, zelfs als zaken verkeerd gaan, zijn wij uiteindelijk belangrijker dan de machthebbers, de mensen die je niet ziet in mijn films. De loop van de geschiedenis ligt bij ons.”


Je kunt het eens of oneens zijn met Scola’s geloof in de vooruitgang van de beschaving, maar zijn empathie en grote inlevingsgevoel voor het leven van alledaagse mensen heeft hartverwarmende, humoristische, ontroerende en hartverscheurende films opgeleverd.

De Filmsalon vertoont uit het veertig films tellende oeuvre van Scola drie meesterwerken: Le Bal (Het bal 1983), Brutti, sporchi e cattivi (Vuil, lelijk en gemeen, 1976) en C’eravamo tanto amati ( We hielden allemaal zo veel van elkaar 1974).


De tweede film is de komedie Brutti, sporchi e cattivi (Vuil, lelijk en gemeen, 1976), over een familie in een sloppenwijk, waarin een vrouw en haar kinderen voorgoed willen afrekenen met de tirannieke patriarch in het gezin. Komisch, maar ook een scherpe aanklacht tegen armoede waardoor mensen in een sociaal en moreel moeras belanden.


Antidote programma Rotterdamse Salon

Jos van der Burg

PROGRAMMA

VRIJDAG 11 MEI € 10,00

Binnenloop 20 uur met koffie / thee / lekkers.

Inleiding Jos om 20.30 uur.

Na afloop film: discussie.

Drankjes zijn te koop, hapjes zijn van het huis.

Programma is mogelijk gemaakt door subsidie van Rotterdam / voorheen deelgemeente Noord