De scherpe blik: onmogelijke liefde!

In the mood for love, vrijdag 13 mei

photos/in-the-mood-for-love.jpg

Werkelijke verliefdheid slecht elke barrière willen romantische Hollywoodfilms ons doen geloven. Geen zee te diep, geen berg te hoog voor verliefden die echt door elkaar gegrepen zijn. Het levert fijne feelgood-films op. Geloof er niet in, want het zijn sprookjes. Shakespeare wist al beter, het loopt niet voor niets slecht af met Romeo en Julia. Mooi als verliefden niet gehinderd worden door obstakels, maar iedereen die de kindertijd ontgroeid is, weet dat dat in het werkelijke leven niet altijd het geval is. Sociale omstandigheden of de situatie waarin twee verliefden verkeren kunnen verliefdheid veranderen in een onmogelijke liefde. Hoe groot het verlangen en smachten ook is: tussen de verliefden staat een niet te slechten muur! Hoog tijd om het over deze tragiek te hebben. Welkom bij de trilogie Onmogelijke Liefde. Zakdoeken geen vereiste, maar wel aan te raden.

In the mood for love (Wong Kar-wai, 2000)
Hoe onmogelijker liefde, hoe groter verlangen, des te hartverscheurender liefdesdram! Uit liefdesrelaties die even makkelijk worden begonnen als beëindigd valt voor filmmakers weinig tragiek te halen. Zonder barrières geen tragiek. Dat in onze tijd liefde door sommigen wordt gezien als een consumptieartikel, dat je afdankt en inwisselt voor een nieuw als het niet bevalt, leidt niet tot aangrijpende liefdesdrama’s. Voor zulke drama’s moeten we terugkeren naar de tijd dat het begrip ‘onmogelijke liefde’ nog iets voorstelde. De tijd dat door een repressieve moraal en stands- en klassenverschillen liefdes niet mochten opbloeien. Zoals in 1962 in Hongkong, de stad waarin het onderhuids broeiende In the mood for love zich afspeelt. Het drama voert een journalist op, die in een appartement naast een secretaresse woont, Beiden zijn getrouwd, maar verdenken hun echtgenoten ervan dat zij een stiekeme liefdesverhouding met elkaar hebben. De verdenking schept een band tussen de bedrogen man en vrouw, die zich steeds sterker tot elkaar aangetrokken voelen. Geven zij toe aan hun gevoelens voor elkaar, al was het maar uit wraak voor het overspel van hun echtgenoten, of bieden zij weerstand aan hun verliefdheid? In the mood for love is een schitterend geacteerd, subtiel drama over een onmogelijke liefde van de in Shanghai geboren, maar in Hongkong opgegroeide Wong Kar-wai.

De Scherpe Blik is een initiatief van Jos van der Burg (filmrecensent Parool) en Anja Berkelaar. Vanwege een gevoelde behoefte aan analytisch bespreekbaar maken van film in goed gezelschap.

Dit is het einde van deze trilogie.

PROGRAMMA

VRIJDAG 13 MEI € 15,00

Binnenloop om 20 uur. Start film om 20.30 uur. Prijs is inclusief koffie/thee & lekkers vooraf en 1 borrel en hapjes van het huis, na afloop. Daarna: vrijwillige bijdrage.